lørdag 2. juli 2011

Kilpisjarvi til Abisko 24. juni til 1.juli.

Da har vi endelig ankommet Abisko hvor to hviledager venter oss. Andre etappe for turen er over og vi ser frem til å endelig bevege oss ordentlig syd over. Den siste uka har stort sett bestått i å gå vest. Dette var også den lengste og hardeste ettappen (Alta til Abisko) for turen vår.
Förste dagen gikk fra Kilpisjavri til Pältsastugan. Her var det greit fikk en liten båttur inn til treriksröysa og så var det stort sett oppover til vi nådde förste hytte. Dette er også et område vi begge önsker å komme tilbake til. Masse fiske vann i fint og lett landskap å traske i.
Dagen etter var en nydelig dag for å vandre, men motivasjonen var ikke tilstede hos noen. Så det ble en lang og hard dag å traske. Men vi kom oss frem til Rostahytta hvor vi mötte Espen og Christine. Vi kan vel ikke få sagt nok hvor godt den kvelden gjorde for oss. Var en motivasjon boost for begge som trengtes sårt. Tredje dag skulle bli en lang for å hante inn tapt tid. Denne dagen satte vi også höyde rekorden på 1035m som ble en hard ökt. Vi kom frem til Därthahytta hvor vi hadde lunsj og mötte de förste arbeiderene som var ankommet for å bygge en ny hytte i området. Dette var også vår förste telt dag etter Kilpisjavri.
27 Juni vandret vi til Dividalshytta. Dette ble en kort dag, men det var denne dagen leggen til Terje slo seg vrang så valget var ikke vanskelig om å avslutte. Målet var å komme närmere Voumahytta.
Vi klarte omsider å komme til Voumahytta dagen etter selv om benet til terje var fortsatt dårlig. Distansene som DNT og statenskartverk bruker er ikke alltid de samme som vi teller i kartene. Dette förer raskt til stor frustrasjon når man pröver å planlegge gå distanser. Har også erfart at skilt den ene veien viser en distanse, men når vi kommer frem viser den en annen distanse. Klöyvöksa til DNT har värt et godt utlöp for frustrasjonen vår, men det gir oss bare ekstra ved å fyre. Turen til Altevass er en av de sterkeste vi har tatt. Terje knasket piller og vi kom oss til Altevasshytta. Var en god motivasjon boost for dagene videre, men kansje ikke så bra for benet til Terje. Var förste etappe etter Kilpis hvor vi klarte over tre mil som er bra med tanke på benet til Terje og sekken til Asbjörn. Ved Altevasshytta mötte vi tilsynsmannen for området vi vandret i. Det viste seg etter litt prat at han hadde gått Nord-, SYd-Polen og Nord-Vest Passasjen. Man föler seg for små gutter når man möter slikt folk. Men vi tar det til oss at han syns det var sporty av oss å gå Norge på langs. De var så snille også at vi fikk maten de hadde igjen. Så denne kvelden kvelden etter ble det Pasta Carbonara Med Skogsbacon!!! Absolutt ikke å forakte når alternativet var DRYTECH med potetmos.
Da vi forlot Altevasshytta mötte vi tåka i fjellet. Sikten lå på ca 10-40m som förte til at selv med kart, kompass, GPS og merka DNT sti gikk vi feil. Kostet oss ca 2 timer gange. Ble en del elvevading denne dagen også. Tärne klaget vel ikke, men det var kaldt og tok tid. Vi har lagt merke til at statens kartvärk ikke er helt konsekvent på hva en bekk eller elv er i kartene sine. Men det skal sies at det var en del vannföring i fjellet denne dagen. Mye på grunn av de siste dagers nedbör. Sent ble det til Lappjordhytta, men Pastaen skulle lages og fortäres så köya ble det ikke för i to tida.
Fra Lappjord skulle vi vandre rett til Abisko. Ble enige om at vi skulle komme oss ut på E 10 for å klare det i rimelig tid. Ble en har förste mil med MYE opp og ned hele dagen. Spiste en god tre retters "lunsj" på Björkeliden som forövrig ga oss en 2km omvei, men var absolutt verdt det. Raskt kom den ut også da vi var nede på veien igjen....
Vel fremme i Abisko var resepsjonen stengt, men heldigvis hadde vi allerede bestilt rom så alt var klart for å gå rett i dusjen og legge seg. Ble tre harde avsluttende dager for å komme frem. Men absolutt verdt det. Dagene nå blir fylt med små turer kles vask og velfortjent avslappning. Proviantering skjer i morgen. Turen går videre Mandag ned kungsleden, nordkalott ruta og videre mot Sulitjelma. Håper vi er fremme 12. Juli (tirsdag).